بیانیه رسالت کتابخانه
کتابخانه بیمارستان مطابق با رسالت سازمان مادر مأموریت دارد تا نسبت به فراهم سازی خدمات کتابخانه و اطلاع رسانی پزشکی برای کاربران اقدام نماید. خدمات کتابخانه و اطلاع رسانی پزشکی باید بتواند به طور مؤثر و کارآمد نیازهای اطلاعاتی کاربران خود را پاسخگو باشد. این خدمات زمینه و تمهیدات لازم برای تهیه، ذخیره و اشاعه اطلاعات علمی موردنیاز کاربران را فراهم می آورد تا بدین وسیله موجبات ارتقاء سطح مراقبت از بیمار و سلامت جامعه فراهم گردد.

چارت تشکیلاتی کتابخانه
 

کتابخانه بیمارستان مطابق ساختار تشکیلاتی بیمارستان های دانشگاه های علوم پزشکی و مراکز درمانی تحت پوشش وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی  دارای تشکیلات مشخص از نظر مدیریت، نیروی انسانی، ارائه خدمات و فضای فیزیکی است. مدیریت کتابخانه به طور مستقیم به مدیران بیمارستان و سازمان مادر حسب نیاز و یا بر اساس اعتباربخشی و ارزیابی سالیانه گزارش می دهد.
کتابخانه بیمارستان دارای خدمات منحصر به فرد و تخصصی است، که در زمینه ارائه خدمات کتابخانه و اطلاع رسانی پزشکی به کاربران خود پاسخگو است. 

 

خط مشی و فرآیندهای استاندارد کتابخانه

کتابخانه بیمارستان فیروزآبادی دارای مجموعه ای از خط مشی ها و فرایندهای شفاف بر اساس خط مشی و فرایند جاری سازمان مادر است. عملکرد خدمات کتابخانه و اطلاع رسانی پزشکی در همه جنبه ها مستند گردیده و در دسترس کاربران و ذینفعان قرار می گیرد. این خط مشی و فرایندها شامل موارد زیر است:

دسترسی به خدمات کتابخانه و اطلاع رسانی پزشکی؛
دسترسی به منابع چاپی و غیرچاپی؛
دسترسی به خدمات فناوری اطلاعات و سامانه ها؛
مجموعه ­سازی و سازماندهی منابع چاپی و غیر چاپی؛
گردش منابع / امانت؛
رعایت حق مؤلف؛
امانت بین کتابخانه ای؛

خدمات مرجع؛
خدمات مرجع مجازی؛
آموزش کاربران و کارکنان کتابخانه؛
امور اجرایی و اداری

خط مشی و آیین نامه


با توجه به اهمیت کتابخانه و به منظور استفاده ی کارآمدتر از امکانات موجود در کتابخانه های بیمارستانی،حفظ و نگهداری منابع و اعمال روش های یکنواخت و هماهنگ در خدمات امانت کتابخانه ای به کلیه ی اعضای کتابخانه لزوم تدوین و اجرای آیین نامه ضروری است.
استفاده کنندگان از امکانات کتابخانه
از جمله کاربران کتابخانه ی مرکز آموزشی درمانی فیروزآبادی،  دانشجویان ، پزشکان هیات علمی و درمانی و کارمندان یا پرسنل بیمارستان هستند که دانشجویان از رشته های مختلف به صورت دوره ای جهت کارورزی یا کارآموزی در این مرکز حضور دارند.
 
شرایط امانت کتاب به اعضای کتابخانه
در قبال منابع امانت گرفته شده، تنها شخص امانت گیرنده پاسخگو بوده و موظف است منابع امانی را با دقت بررسی کرده و در صورت مشاهده هرگونه عیب و نقص، بلافاصله مراتب را به مسئول میز امانت اطلاع دهد. در غیر اینصورت ملزم به پرداخت خسارت تعیین شده از طرف کتابخانه می باشد. در سیستم امانت متمرکز از طریق پورتال نحوه امانت بشرح زیر می باشد:

تمدید

تعداد روز امانت

سایر کتابخانه ها

کتابخانه مبدأ

مجموع تعداد امانت کتاب

نوع عضویت

۲

۳۰

۵ جلد

۱۰ جلد

۱۵

اعضاء هیات علمی(دستیار، فلوشیپ و استاد)

۱

۱۵

۳ جلد

۵ جلد

۸

دانشجویان دکتری تخصصی / عمومی و کارشناسی ارشد / MPH

۱

۱۰

۳جلد

۳ جلد

۶

دانشجویان کارشناسی

۲

۱۰

۳ جلد

۳ جلد

۶

کارمندان

 
تبصره ۱- مدت‌ امانت‌ کتاب های‌ پرمراجعه‌ بنابه‌ تشخیص‌ سرپرست‌ بخش‌ امانت‌ و طبق‌ خط‌مشی‌ جاری‌ هر کتابخانه‌ ممکن‌ است ‌تقلیل‌ یابد
تبصره‌ ۲- کتاب های‌ پر مراجعه‌ و یا تک‌ نسخه‌ای‌ بنا به‌ تشخیص‌ سرپرست‌ بخش‌ امانت‌ ممکن‌ است‌ در قفسه‌های‌ رزرو کتابخانه‌ قرار گیرد و فقط‌ در "سالن مطالعه" از آن‌ استفاده‌ شود
تبصره‌ ۳- کتاب ها فقط‌ به‌ مدت‌ ۴۸ ساعت‌ به‌ نام‌ مراجعه‌ کنندگان‌ رزرو می‌شود و پس‌ از انقضای‌ مدت‌ در اختیار متقاضی‌ بعدی ‌قرار خواهد گرفت‌
تبصره‌ ۴- تمدید امانت‌ کتاب‌، در صورتی‌که‌ متقاضی‌ دیگری‌ نداشته‌ باشد، با مراجعه‌ شخص‌ امانت‌گیرنده‌ و ارائه‌ کتاب‌، یا از طریق تلفن، طبق‌مقررات‌ بلامانع‌ است‌.
 
مفقود و یا ناقص‌ شدن‌ کتاب ها
الف‌) در صورتی‌ که‌ کتاب‌ به‌ امانت‌ گرفته‌ شده‌ مفقود و یا آسیب دیده باشد ، باید عین‌ کتاب‌ یا آخرین‌ چاپ‌ آن‌ حداکثر در طول‌ یک‌ ماه‌، تهیه‌ و تحویل‌ کتابخانه‌ شود. در صورتی‌ که‌ کتاب‌ نایاب‌ باشد و بهر دلیل‌امکان‌ تهیه‌ آن‌ وجود نداشته‌ باشد امانت‌گیرنده‌ موظف‌ به‌ جبران‌ خسارت‌  می‌باشد
ب‌) هزینه خسارت منابع‌ به امانت رفته ، بنا به‌ تشخیص‌ مسئول کتابخانه از‌ ۲ تا ۵ برابر هزینه منبع و به قیمت‌ روز محاسبه خواهد شد
ج‌) تا اتمام‌ اقدامات‌ یاد شده‌، خدمات‌ امانت‌ به‌ متقاضی‌ ارائه‌ نمی‌شود
تسویه‌ حساب‌
تمامی گروههای زیر پس از تحویل کتاب به واحد مربوطه ، نسبت به تسویه حساب با کتابخانه مبداء و کتابخانه مرکزی اقدام نمایند
گروه‌ اول:‌ اعضای هیأت‌ علمی‌ در صورت انتقال، بازنشستگی یا بازخرید
گروه‌ دوم:‌ دانشجویان‌ در زمان فارغ التحصیلی یا انتقال‌، انصراف‌ و نظایر آن
گروه‌ سوم‌: کارکنان در صورت انتقال، بازنشستگی یا بازخرید
 

مسئولیت های حرفه ای و حقوقی کتابخانه

مسئولیت ها و فعالیت های کاری مدیریت و کارکنان کتابخانه مطابق با آیین نامه ها، بخشنامه ها و دستورالعمل های حرفه ای و استانداردهای موجود از سوی سازمان مادر تعیین و ابلاغ می گردد.
کارکنان کتابخانه از مسئولیت ها و وظایف قانونی و حرفه ای خود آگاهی دارند و به آن وفادار هستند.

فعالیت های کتابخانه :

  • نیازسنجی کاربران و استفاده کنندگان از کتابخانه
  • بررسی منابع جدید و به روز پزشکی و پیراپزشکی
  • انجام کارهای جاری کتابخانه
  • مشاوره به پژوهشگران در خصوص جستجوی پیشرفته، استفاده ار End Note، استفاده از پایگاه های اطلاعاتی و سامانه علم سنجی
  • انجام عملیات رف خوانی و وجین کتب
  • خرید کتاب های جدید با توجه به نیازسنجی های انجام شده
  • گردآوری و سازمان دهی کتب جدید برای بازیابی سریع
  • انجام مکاتبات اداری کتابخانه
  • نظارت بر خرید کتاب
  • برگزاری کارگاه های آموزشی و پژوهشی
  • به روز رسانی وب سایت و اخبار کتابخانه

 

کمیته راهبردی کتابخانه های واحد های تابعه دانشگاه

کمیته تخصصی کتابخانه های واحدهای تابعه دانشگاه به منظور مشارکت و تعامل بهینه با کتابخانه های واحدهای تابعه در چارچوب سیاستهای کتابخانه مرکزی دانشگاه شروع به کار خواهد نمود. این کمیته به منظور ارتقای خدمات تخصصی و حرفه ای کتابداران واحدهای تابعه و در راستای ارائه خدمات بهینه، کاربردی و اثربخش به کاربران با هدف رفع کمبودها و موانع موجود با راهبری کتابخانه مرکزی دانشگاه و همفکری و مشارکت موثر کتابخانه های تابعه دانشگاه علوم پزشکی ایران تشکیل خواهد شد. رسالت کمیته کمیته تخصصی به منظور توسعه کیفی و کمی، ساختاری و خدماتی کتابخانه های دانشکده ای، بیمارستانی و مراکز تحقیقاتی و هدایت آنها به سوی اولویت های مورد نظر دانشگاه تحت نظر معاونت پژوهشی تشکیل می گردد. دوره عضویت اعضای آن نیز یک ساله است.

 

وظایف کمیته
۱. تشکیل جلسات دوره ای حداقل دو بار در سال همراه با تنظیم صورتجلسه جهت امضاء حاضرین
۲. بازدید از کتابخانه های تابعه به منظور ارائه راهکارهای مناسب در راستای توانمندسازی کتابخانه ها و کتابداران، ارتقا کمی و کیفی خدمات، امکانات و تجهیزات، نیروی انسانی، موانع و کمبودها و بررسی فیزیکی کتابخانه طبق کتابچه استاندارد برای کتابخانه های بیمارستانی اعلام شده توسط وزارت بهداشت
۳.ارزشیابی وب سایت کتابخانه ها و مراکز اطلاع رسانی پزشکی مستقر در دانشکده ها و بیمارستان ها مطابق شاخص های اعلام شده وزارت بهداشت ۴. آموزش و توانمند سازی نیروی انسانی شاغل در واحدهای تابعه از طریق برگزاری کارگاه های مورد نیاز شغلی
۵. نظارت بر نحوه اجرای برنامه کارگاه های آموزشی برای کتابداران، اعضای هیئت علمی، دانشجویان و کلیه کاربران
۶. نیاز سنجی اطلاعاتی از کاربران توسط تیم تخصصی بازدید کننده
۷. تهیه گزارش بازدید و ارسال آن به رئیس مرکز جهت اقدامات بعدی
۸. ارسال گزارش نهایی به معاون تحقیقات و فناوری

 

 

 

Template settings